lördag 16 februari 2013

Media manipuloi mieliä

20120829_111645-1 Media myllää, media jyllää, entisestään laajentunut avoimuus luo yritysjohtajille uusia  paineita. Mielikuvien hallinta on muuttunut entistä vaikeammaksi, tai suorastaan mahdottomaksi.

Median syöttämää tietoa yrityksestä, liikeideoista, tuotteista tai hankkeista on ympärillämme päivittäin, haluamme sitä tai ei.

Ristiriitatilanteissa julkisuus ei jätä firmaa rauhaan. Yritysjohtajan on pakko pompata kameroiden eteen kertomaan, tiedottamaan tai puolustautumaan. Nopeus on yleensä valttia, mutta kyllä julkisuusrumbassa tarvitaan myös malttia.

Hyvät uutiset myyvät joskus, mutta vaikeudet ja ristiriidat päätyvät varmimmin julkisuuteen.

Tosiasioiden peittely ja ongelmien piilottelu vain pahentaa asiaa. Kriisitilanteessa on tultava esiin peräkammarista. Sellaista puskaa ei enää ole, missä median kohteena oleva olisi turvassa.

Myönteisestä julkisuudesta ei aina tule välitöntä taloudellista hyötyä, mutta kielteinen voi suitsia firman perikatoon.

Aina yritysuutiset eivät heijasta todellisuutta oikein ja / tai tasapuolisesti.  Moni tuntee, että media kohtelee epäoikeudenmukaisesti. Mitä silloin, kun joutuu kärsimään toimintaa vakaasti uhkaavista manipuloinnin muodoista?

  • Mediaiskujen voimaan ei ole helppo varautua
  • Samassa veneessä ovat julkkikset ja poliitikot
  • Harjoittelulla ja varautumisella päästään parempaan tulokseen

Ohjeita siitä, miltä mediassa tulisi käyttäytyä ja näyttäytyä tulee jatkuvalla syötöllä, telkkarista, Internetistä ja lehdistä. Tarjolla on seminaareja, konsultointia ja neuvontaa.

  • Miten olla tarpeeksi hyvä
  • Mikä on ihanne
  • Miten virheelliseen uutisointiin tulee puuttua
  • Medialukutaidon ja –reagoinnin kehittäminen
  • Miten epävarmojen lähteiden suoltamat “totuudet” ammutaan alas?

Inga kommentarer: