Sidor

måndag 23 september 2013

Uusi media Politico

Digilehtien kasvua on rahoitettu printtiin myytävillä mainoksilla ja nettitilauksilla.

Eli juuri niillä tulovirroilla, jotka perinteisten mediatalojen mukaan eivät riitä kunnon journalismin tekemiseen.

Politico ei yritäkään myydä perinteisten medioiden tapaan kaikkea kaikille. Mainostila on kallista, koska se tavoittaa Washingtonin tärkeät poliittiset toimijat.

Yksittäinen vuositilaus maksaa 2500 euroa. Se on pikkuraha lobbareille. Myös Politicon toimitus on onnistuttu pitämään verrattain pienenä.

Washington Postissa väkeä on rajujen vähennysten jälkeenkin yli tuplasti uuteen kilpailijaan verrattuna. Lehden tekemä tappio ylittää tänä vuonna todennäköisesti koko Politicon vuosiliikevaihdon.

Jos perinteisen media idea on tehdä vähän kaikkea kaikille, uudet mediayritykset tekevät vain yhden asian hyvin.

Tiukan aiheseurannan takia ne rökittävät vanhat kilpailijat sekä nopeudessa, syvyydessä että näkemyksessä.

Inga kommentarer: